Pelerinaj la muntele Athos (editia a IV-a)


Pelerinaj la muntele Athos (editia a IV-a) - coperta carte

Autor :

Editura Manastirea Sihastria

Pret :   17.00 lei


 bucati





Pelerinaj la muntele Athos (editia a IV-a) . Bogat ilustrata color. ...Muntele Athos nu este un loc de turism, ci este si trebuie sa ramana o biserica vie, o cetate a Ortodoxiei si un loc de neincetata doxologie, unde ingerii impreuna cu monahii aduc lauda Preasfintei Treimi....


Se observa la Manastirile Grigoriu, Xenofont, Simon Petra, Stavronichita ži Filoteu multa dragoste s1 unitate intre calugari, multa ascultare fata de egumen si multa grija a egumenului fata de fiii sai. Am vazut slujbe la biserica fara mult fast, dar savarsite cu adanca traire duhovniceasca. Am vazut in aceste manastiri numerosi credinciosi si preoti de mir din Grecia, veniti anume pentru reculegere, pentru sfat si spovedanie.
Aici, majoritatea preotilor de mir si a credinciosilor se spovedesc la preoti calugari. Am vazut calugari care te intampina cu multa dragoste, te odihnesc la arhondaric, te duc la masa, te invita la biserica, te petrec pana la poarta. Am vazut, de asemenea, ca trei dintre cei mai buni egumeni erau plecati in Grecia pentru a face misiune intre credinciosi. Tocmai acesta este rolul monahului ortodox de acum inainte! Sa nu stea izolat in munti, la liniste si rugaciune. Ci, dupa ce se va intari cu Duhul Sfant la liniste, sa coboare din timp in timp si in mijlocul oamenilor invaluiti de secte, de primejdii si nevoi, pentru a-i mangaia, pentru a-i intari in dreapta credinta si pentru a se ruga impreuna cu ei.
Un oarecare curent de innoire duhovniceasca se simte si la monahii romani, sarbi, rusi ži bulgari, dm Muntele Athos. Dar mai ales la romani. Daca timp de cateva decenii n-au intrat calugari romani in Athos, ultimii ani au fost acceptati 20 de calugari din majoritatea din Manastirea Sihastria. Dintre acestia, s-au stabilit la Schitul Romanesc Prodromul, trei la Schitul Lacu, doi la Chilia Provata si doi la Chilia Sfantul Gheorghe - Colciu. Deja se simte prezenta lor in Athos. Acum avem cinci biserici si mai multe paradise unde se face slujba si Sfanta Liturghie zilnic, in limba romana.
Un curent de innoire duhovniceasca se simte si la Manastirea sarbeasca Hilandaru, precum si la Zografu si Pantelimon, unde au venit cativa calugari noi. Dupa greci, cel mai bine sunt reprezentati romanii. De altfel, monahii nostri sunt apreciati dintotdeauna ca buni duhovnici, calugari nevoitori la post si rugaciune si mari iub-tori de singuratate. De aceea traiesc mai mult izolati prin padurile Athosului si cu greu accepta viata de chinovie.
Cele de mai sus pot fi rezumate in cateva cuvinte:
Dragoste ži ascultare desavarsita; ospitalitate, bucurie si viata duhovniceasca; multa ravna pentru Biserica si pentru cele sfinte; unitate, ordine ži profunda smerenie in Iisus Hristos.
Iata atmosfera duhovniceasca noua in cele cateva manastiri. Iata noua imagine a Athosului pe viitor. Un jertfelnic viu al rugaciunii si dragostei depline pentru Dumnezeu si pentru oameni.
Nevointele monahilor atoniti
In general, parintii de la manastirile cu viata de obste duc o nevointa duhovniceasca mult mai sporita decat cei cu viata de sine. Iar cei ce se nevoiesc la pustie duc o viata monahala si mai inalta. Masura vietii duhovnicesti a monahilor atoniti numai singur Dumnezeu o stie, Cel ce cearca inimile si rarunchii fiecaruia.
Iata cateva dintre cele mai alese virtuti si nevointe ale calugarilor atoniti din zilele noastre.
Tacerea. In tot Muntele Athos, pana la cea mai retrasa chilie, monahii pastreaza cu sfintenie votul tacerii. In manastiri, in schituri, la biserica, la trapeza, la ascultare, in padure sau pe potecile Muntelui nu se vorbeste aproape deloc. Intreg Muntele parca este in Liturghie! Monahii se injeleg numai prin semne. Iar daca este nevoie sa vorbeasca, vorbesc foarte putin si incet. Am vazut, mai ales la manastirile de obste, o tacere desavarsita, la slujba, la ascultare si in chilie. Fiecare lucreaza cu mainile in tacere, tinand privirea in jos si zicand permanent rugaciunea lui Iisus. Tacerea este cea dintai virtute care favorizeaza rugaciunea si sporirea duhovniceasca.
Participarea generala la slujbele bisericesti. Nu stim cat se roaga la chilii monahii atoniti. Nu stim cat citesc personal din Psaltire sau din Ceaslov, dar ne-am zidit sufleteste mult de punctualitatea cu care vin toti, fara exceptie, la slujbele bisericii. La ora unu dupa mizul noptii, cand suna clopotul, toji se desteapta si isi fac canonul de metanii si inchinaciuni timp de un ceas; iar la ora doua vin la biserici, in frunte cu egumenul si se aseaza fiecare la locul lui. Toti poarta camilafca, rase si metanii. In biserica citesc si canta incet, duios, cu atentie s1 evlavie, la lumina discreta a candelelor. Cantaretii si citetii se schimba pe rand la strana, intr-o ordine perfecta. Cei care nu citesc, zic permanent rugaciunea lui Iisus.
Aceeasi tinuta si participare, aceeasi ordine si tacere este la Liturghie, la Vecernie, la Pavecernita si ascultari.
Privegherea de noapte. Calugarii atoniti dorm foarte putin, pana la 4-5 ore pe noapte. Dimineata, dupa slujba, mai stau la chilii un ceas, doua. De asemenea sunt destul de rezistenti la slujbele lungi de 8-9 ore, adica la privegherile de toata noaptea. N-am vazut unui dintre ei sa dormiteze in biserica. La fel si cantaretii sunt ravnitori, caci canta incet si rezista pana dimineata. Privegherea de noapte este o nevointa grea pentru firea omeneasca, dar foarte mult practicata in Sfantul Munte. Ea te oboseste mai mult decat oricare alta. Dar monahii atoniti o duc cu vitejie, fiind permanent in asteptarea venirii Mirelui Hristos. Trebuie sa stim ca de la miezul noptii pana la ziua, nici un calugar din Athos nu doarme in asternut. Toti privegheaza, slujesc, se roaga si slavesc pe Dumnezeu. Numai cei greu bolnavi sunt scutiti.
Rugaciunea lui Iisus. In Muntele Athos rugaciunea lui Iisus este foarte pretuita de calugari Fie la chilii fie la biserica, fie pe cale, fie la orice ascultare, parintii tac si zic in taina rugaciunea lui Iisus. Ei nu citesc aproape deloc acatiste, afara de Acatistul Bunei Vestiri, pe care il fac zilnic in biserica. In schimb, ii vezi mereu cu metaniile pe mana si cu rugaciunea lui Iisus pe buzele lor. In Athos, isihasmul si rugaciunea inimii incep sa ia o noua amploare.
Saracia. Monahii din viata de obste sunt de regula foarte saraci. Nu au nimic, decat doua randuri de haine si asternutul pentru dormit, pe care le primesc de la manastire. In chilii, cei mai multi nu au nimic; nici pat, nici dulap, nici scaune. Doar o mica masa, o saltea de dormit jos si o patura. In schimb, atat hainele monahilor, tinuta, cat si chiliile, sunt pastrate foarte curate. Am vazut la unele manastiri, cat de simple si curate sunt chiliile fratilor de acolo, si ne-am folosit sufleteste. Calugarii din obste nu primesc de la manastire nici un salar si nici de la familie nu au voie sa primeasca bani sau haine. Cei de sine sunt mai instariti. Ei isi castiga existenta lucrand cu propriile maini, fie la ei, fie pe la marile manastiri.
Masa. In Athos este total interzisa mancarea de carne. In manastirile de obste se da masa dupa tipic. Lunea, miercurea si vinerea se mananca o data pe zi, la ora 3 dupa amiaza, fara ulei. Iar in celelalte zile de doua ori pe zi, cu ulei si putin vin. Mancarea la chilii este interzisa cu desavaržire. La unele manastiri mancarea este destul de saracacioasa. La altele se da masa mai indestulata. Cea mai aleasa mancare in Athos este mancarea de caracatita si de linte. Dupa masa se face zilnic randuiala panaghiei. Cei din viata de sine sunt mai liberi. Programul de masa si-l stabilesc singuri; dupa ravna si posibilitati.
Ascultarea. In obste, ca si la chiliile sihastrilor, este o mare disciplina si ascultare intre parinti, mai ales la greci ži sarbi. Niciodata cei mai mici nu calca porunca si sfatul celor mai mari si mai batrani. In viata de sine mai greu se poate vorbi de o randuiala duhovniceasca, fiecare fiind liber sa se conduca cum vrea. De altfel, in manastirile din Athos nu sunt multe ascultari in gospodarie, caci nu au nici un fel de vite, iar teren arabil au foarte putin. Poseda mai ales gradini de legume si maslini. Ascultarea cea mai grea in Athos este la biserica si la bucatarie. Oricum, nimeni nu indrazneste sa faca ceva in manastire fara voia egumenului.
Instrainarea. O nevoinja principala pentru monahii atoniti este instrainarea totala de rude, de prieteni, de tara, de toate. Am constatat ca monahii romani batrani, aproape toti, n-au mai fost in tara, la rude, de peste 50 de ani. Aceasta, de altfel, este si cea mai grea nevointa pentru ei. O totala instrainare de tara, de parinti, de lume, de toate.
Dar nici monahii greci nu se duc adesea la rudele lor. Nici in Athos nu primesc pe oricine. Sunt aici calugari care nu ies din Sfantul Munte pana la moarte. Monahii care iubesc instrainarea sunt cei mai sporiti. Permanent in tacere, se feresc de oameni si se roaga neincetat, in smerenie si dorire de Hristos.
Sfanta Impartasanie. In legatura cu Sfanta Impartasanie, in Athos, sunt doua practici. Batranii si cei din viata de sine sunt mai canonici. Ei primesc Sfintele Taine de cateva ori pe an si cel mai des o data pe luna. Calugarii tineri, din viata de obste, primesc Sfintele Taine de obicei o data pe saptamana, uneori si mai des.
Intr-adevar, este o orientare noua fata de Sfanta Impartasanie, atat in Athos cat si in Grecia. In manastirile cu tineret, centrul vietii duhovnicesti il formeaza Sfanta Liturghie zilnica si impartasania deasa. Practica aceasta nouS creeaza insa unele mici dispute in manastiri, intre monahii bStrani, mai traditionalisti, si cei tineri, mai deschisi pentru comuniune.



13 x 20 cm

270 p.

Bogat ilustrata color.



...Muntele Athos nu este un loc de turism, ci este si trebuie sa ramana o biserica vie, o cetate a Ortodoxiei si un loc de neincetata doxologie, unde ingerii impreuna cu monahii aduc lauda Preasfintei Treimi.
Alte carti de interes :

cartea Pelerinaj la mormantul Domnului

Pelerinaj la mormantul Domnului

Bogat ilustrata color. ...

cartea Ieroschimonahul Ioanichie Moroi - egumenul Sihastriei (1909-1944)

Ieroschimonahul Ioanichie Moroi - egumenul Sihastriei (1909-1944)

...

cartea Peninsula interzisa - Marturie despre viata pe Muntele Athos

Peninsula interzisa - Marturie despre viata pe Muntele Athos

C─âl─âtoria ini┼úiatic─â a unui francez pe drumurile abrupte ale sfântului munte, dublat─â de trecereaunui occidental la ortodoxie. Muntele Athos sau interna┼úionala monahal─â unde alchimia dorin┼úei ...

cartea Istorioare duhovnicesti

Istorioare duhovnicesti

...

cartea Versuri duhovnicesti

Versuri duhovnicesti

...

cartea Chipuri de calugari imbunatatiti, volumul 2

Chipuri de calugari imbunatatiti, volumul 2

...

cartea Calauza ortodoxa in familie si societate II

Calauza ortodoxa in familie si societate II

...

cartea Sfanta Teodora de la Sihla - floarea duhovniceasca a Moldovei

Sfanta Teodora de la Sihla - floarea duhovniceasca a Moldovei

...

cartea Parintele Paisie Duhovnicul

Parintele Paisie Duhovnicul

"Cartea Parintele Paisie Duhovnicul, publicata de Prea Cuviosul Parinte Arhimandrit Ioanichie Balan de la Manastirea Sihastria, ne cheama sa intelegem deodata cat de minunat lucreaza Dumnezeu in mijlocul unui ...

cartea Randuiala Sfintei Spovedanii si a Sfintei Impartasanii

Randuiala Sfintei Spovedanii si a Sfintei Impartasanii

...

cartea Parintele Ioanichie Balan (vol.6, 2 CD)

Parintele Ioanichie Balan (vol.6, 2 CD)

Inmormantarea Parintelui Ioanichie. ...

cartea Chipuri de calugari imbunatatiti, volumul 1

Chipuri de calugari imbunatatiti, volumul 1

Aceasta colectie cuprinde biografii ale calugarilor si pustnicilor dintre cei mai alesi, care s-au ostenit, din dragoste pentru Hristos, in manastirile si schiturile noastre, atat in tara, cat si peste hotare. ...

cartea Sfantul Munte Athos, gradina Maicii Domnului

Sfantul Munte Athos, gradina Maicii Domnului

Deosebit în lumea ortodox─â, în special, dar ┼či în cea cre┼čtin─â, în general, Muntele Athos se remarc─â printr-o istorie lung─â a vie┼úii monastice ┼či printr-o ...

cartea Ne vorbeste Parintele Cleopa, 5

Ne vorbeste Parintele Cleopa, 5

...

cartea Ne vorbeste Parintele Cleopa, 6

Ne vorbeste Parintele Cleopa, 6

...

cartea Ne vorbeste Parintele Cleopa, 4

Ne vorbeste Parintele Cleopa, 4

...